Pemain, pegawai Liga-M wajib isytihar harta

Semua pemain, pegawai pasukan dan pemain import yang terlibat dalam Liga Malaysia diwajibkan untuk mengisytiharkan harta masing-masing berkuatkuasa mulai musim depan.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin berkata, langkah tersebut perlu sebagai usaha untuk mengekang gejala mengatur perlawanan yang kembali menular dalam liga tempatan.

Baca laporan penuh di sini.

Ini merupakan satu langkah proaktif dari FAM untuk membendung gejala bookie yang berleluasa sejak zaman 90-an lagi. Singapura dan beberapa negara yang lain juga mengamalkan proses yang sama buat pegawai dan pemain bola sepak mereka.

Apa yang penting sekarang adalah untuk memastikan bahawa peraturan ini diamalkan oleh pihak-pihak yang berkenaan. FAM juga harus berani mengambil tindakan jika ada pihak yang tidak mengikut peraturan yang ditetapkan.

Tidak lama dahulu, FAM mengenakan syarat bahawa pasukan (kelab mahupun persatuan negeri) yang tidak membayar gaji, KWSP or Socso pemain atau pegawai akan diambil tindakan. Banyak pasukan yang masih berhutang gaji, termasuk musim ini, namun tiada tindakan diambil oleh FAM.

Janganlah orang mula mempertikaikan kewibawaan FAM - cakap tak serupa bikin.

HD kata: Harap semua yang terlibat berusaha untuk membasmi gejala mengatur perlawanan.

Comments

  1. What about pegawai FAM and the referees?

    ReplyDelete
  2. Mengapa harus kita susah payah cari jalan dan mewujudkan pendekatan seumpama yg di syorkan oleh Hamidin, apabila gaji pemain pun tidak dpt kita atasi sepertimana yg di wajipkan.

    Masihkah kita, perlu berpura-pura seolah semuanya dlm keadaan yg baik dan di jamin.?? Terdpt banyak kelemahan yg ketara melibatkan pengurusan persatuan yg harus kita atasi dahulu sebelum kita boleh mengatur langkah2 sedemikian.

    Perjalanan b.sepak Malaysia amat2 memerlukan suatu pendekatan yg berani - suspend semua jenis pertandingan anjuran FAM dan negeri2 selama dua musim. Pampasan minima harus di beri kepada semua pemain2 bagi tujuan ini...agar mereka dpt bertahan selama dua musim dan kembali kalau masih mempunyai kemampuan untuk bermain. Jgn lagi mengadakan liga pro - kembali ke liga amatur atau liga semi pro. Hanya dgn cara ini sahaja kita dpt kembalikan kegemilangan b.sepak kita seperti dahulu...

    Kalau tak berani lakukan, sampai bila2 b.sepak Malaysia tak akan maju...


    HSKL kata: Hentikan circus dan kembali ke jalan yg nyata...

    ReplyDelete
  3. How do we expect our players to be honest? We teach cheating is ok and acceptable.....when we send our national team to represent our universities. Our reporters are quiet because they have been taken care of? It makes me wonder, when academicians are also party to the cheating....God Bless Malaysia!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tickets for Kuala Lumpur Masters Malaysia Super 100 2023 now available

Pelepasan cukai tambahan untuk pembelian alatan sukan, sewaan fasiliti sukan antara cadangan untuk Bajet 2024

From 'Mr P' to 'Kemelut Dalaman BAM': Four chapters of 'mesej Whatsapp layang'