Budget 2014: RM239m allocated for sports; GST implemented

The government is allocating RM239 million to pursue excellence in sports, including upgrading of sport complexes and courts, said Prime Minister Najib Razak.

He said the allocation would include establishing pilot talent identification programmes in primary schools and the implementation of the Future Professional Coach programme to hone the skills of potential coaches for selected sports.

Najib also said the government would allocate RM150 million to the Sports Trust Fund for the development of elite sports, medical treatment and research.

Read more here.

Meanwhile, Najib also announced the goods and services tax (GST) of 6 per cent will be implemented starting April 1,  2015. Malaysia will not join more than 150 nations across the globe including Canada, New Zealand and Australia through the implementation of GST.

Do read more about the GST here.

Pic by The Mole.

HD says: Your thoughts on the budget?

Comments

  1. Nak tengok bola nanti, pun kena GST......

    Dan ada kawan yang merupakan seorang doktor membisik, punca utama kencing manis di Malaysia bukannya gula tetapi nasi berkanji dan gaya hidup yang kurang aktif....

    p/s HSKL, sayang sekali anda tidak mengikuti perlawanan bola tempatan sebab anda sudah terlepas adegan penjaga garisan yang kejang otot semasa satu perlawanan Piala Malaysia tidak sampai satu bulan dahulu. Saya berpendapat, jika FAM tidak dapat diharapkan seperti kata anda, bola tidak akan ada apa-apa makna tanpa sokongan orang biasa dan "orang luar" seperti saya dan anda. Setuju?

    Kamarul

    ReplyDelete
  2. Sdr Kamarul,

    Saya sangat2 setuju dgn bisikan kawan doktor sdr. Mungkin sebab itu juga penjaga garisan perlawanan yg saya tidak dpt mengikuti mengalami kejang otot - Makanan tak seimbang atau kurang cergas.

    FAM dan bolasepak Malaysia amat bernasib baik, walaupun tidak memenuhi kriteria yg di tuntut sukan tersebut, tetapi masih mampu mendapat sokongan, khususnya drp Generasi muda yg berusia dlm lingkungan 20 hingga 30an.
    Bola Malaysia harus meningkat supaya majoriti penyokong2 yg berusia dlm lingkungan 40 hingga 50an yg telah penyokong semasa usia muda mereka mahu kembali semula seperti dahulu...

    Oleh yg demikian, walaupun anggapan sdr bahawa terdapat juga sedikit makna di sebabkan sokongan, tetapi sebenarnya tidak begitu. Makna dari segi sokongan sahaja tidak mencukupi, ianya harus meninggalkan kesan untuk perbandingan - Kena tanya orang lama.

    Sejarah b.sepak Malaysia telah memberi banyak makna pada kita semua di sebabkan pencapaian melalui permainan. Tetapi pada hari ini, ianya hanya bermakna kerana penyokong - very sedih.

    Kesimpulanya, memang betul dan tepat bahawa, selama ini b.sepak Malaysia masih releven di sebabkan sokongan peminat2 yg lupa atau pun terlepas pandang kemampuan sebenar b,sepak Malaysia mengikut sejarah.

    Org2 dlm FAM dan FA negeri yg merosakan segala-galanya.



    HSKL kata: Makna yang sebenarnya, b.sepak Malaysia gagal



    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkinkah ini persoalan "antara ayam dan telur, siapa dulu?"

      Bagi saya, lebih baik saya bersoal jawab akan persoalan "bolasepak Malaysia gagal, apa kita penyokong nak buat?"

      Yang puji-puji itu media sahaja (sori HD, this is my 2 cent). Ultras yang gamat itu pun sebahagian besarnya terus hadir di stadium kerana sifat patriotik, bukan sebab mereka sangka pasukan bola Malaysia itu hebat.

      Umumnya masalah ada tiket tapi tak boleh masuk stadium tidak berlaku bila Harimau Malaya yang bermain..

      Umumnya tak apa habis duit untuk jersey, bendera, tambang, lojing dan tiket untuk kelab dan negeri tetapi berapa ramai bila berkait dengan Harimau Malaya, sebaliknya.

      Dan percayalah peminat bukan idibuai ilusi kononnya Liga Malaysia menjanjikan kualiti bertaraf asia.

      Saya masa sekolah rendah dulu tidak perlukan orang lebih tua untuk mengatur perlawanan dengan budak-budak dari kampung yang berjiran. Bola kongsi duit, siapa yang mencabar kena bawa bola (dan wisel). Guna mana-mana padang sekolah, bila-bila masa sahaja yang bukan waktu persekolahan.Pengadil dijemput dari kampung jiran yang satu lagi. Penjaga garisan, setiap pasukan hantar wakil. Jersey - satu pasukan pakai baju, satu lagi tidak berbaju - selepas ozom.

      Kini?

      Dalam serba kekurangan, kita kurang kualiti tetapi bolasepak itu sudah jadi budaya. Di dalam stadium Kota Bharu, tiada UMNO atau PAS, hanya TRW.

      Bolasepak Malaysia bukan sekadar ranking, skill dan taktikal. Ingat lagi "makan bola, minum bola, tidur bola"

      Bolasepak Malaysia tidak gagal. Yang gagal hanya mereka di FAM dan FA.

      Delete
  3. I think the budget should ease off more subsidies and allocate to the rightful, deserving target individuals, group or community. Fuel for example, and especially, has a never ending smuggling issues. To me, sugar subsidy cut is a thumbs up though I doubt it reduces the consumption (oh yeah, a little more or less like the tobacco/cigarette tax kind of thing). But still, overall I'm not bothered so much with the amount but it should be a genuinely spent rather than those millions leaked over and over the years as what we all seen in AG reports.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minyak itu hasil negara. Hasil negara itu untuk semua rakyat Malaysia ke atau terhad untuk yang susah sahaja?

      Tambahan pula, sdr sedarkah industri di rumah yang disusahkan dengan kenaikan harga gula? Itu belum disebut peniaga pasar malam dan ditepi jalan.

      Tidak pula terfikir nak tingkatkan pertanian tebu (atau pertanian makanan). Hanya gilakan pertanian komoditi atau untuk eksport.

      Seludup itu penguatkuasaannya apa hal? Adakah berkudis jika punya harga lebih rendah dari negara jiran? Sesuailah kita pendapatannya rendah. Ada 4 juta penerima BRIM dari 27 juta penduduk (fakta dari nota bajet Najib).

      Tiris dalam perbelanjaan kerajaan itu isu lain.

      p/s Najib kata ada 160 negara di dunia yang sudah amal GST. Sdr tahu tak SEMUA 160 negara itu mengalami "spike" dalam inflasi semasa mula memeluk GST.

      Kamarul

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tickets for Kuala Lumpur Masters Malaysia Super 100 2023 now available

Pelepasan cukai tambahan untuk pembelian alatan sukan, sewaan fasiliti sukan antara cadangan untuk Bajet 2024

From 'Mr P' to 'Kemelut Dalaman BAM': Four chapters of 'mesej Whatsapp layang'