Teknologi garisan gol untuk bola sepak Malaysia?

Over the line: Goal-line technology could be introduced in 2013"Well it is about time. I strongly agree. We should implement it as soon as possible. It's a matter of winning and losing." - jurulatih Harimau Muda Ong Kim Swee.


"I think it is time that it's introduced as the 5th referee behind the goal ain't working (but) I don't think Malaysia is ready because they would need time once its introduced." - pemain KL Stanley Bernard

"Saya bersetuju dengan penggunaan goalline technology dan berharap Malaysia dapat gunakan teknologi tersebut kerana ianya cukup penting dalam bolasepak sekarang." - pemain Perak Akmal Rizal Rakhli.

Presiden Fifa Sepp Blatter kini akui penggunaan teknologi garisan gol amat penting dalam bola sepak moden. Kenyataan Blatter pada Euro2012 berbeza dengan apa yang berlaku dua tahun lalu dimana Fifa menepikan teknologi tersebut di Piala Dunia.

Liga Perdana Inggeris pula akan menggunakan teknologi tersebut pada musim barunya seperti dilaporkan oleh Daily Mail.

Akan tetapi penulis Guardian UK Michael Hann berpendapat penggunaan teknologi garisan gol hanya akan merencatkan bola sepak.

"A more precise game isn't more beautiful. Mistakes keep the sport exciting, be they in a pub match or a World Cup final."

Perlu kita ingat bahawa Fifa, pada awalnya, ingin peraturan yang sama digunakan di semua peringkat- dari golongan kanak-kanak ke liga profesional. Sudah tentu peringkat sekolah dan kebanyakkan liga-liga di dunia tidak mampu menggunakan teknologi tersebut.

Tetapi jika Fifa meluluskan penggunaan teknologi tersebut, adakah Liga-M bersedia menggunakannya? Atau adakah kita akan tertinggal dengan peredaran zaman.

Dan yang penting sekali, siapa agaknya yang akan dapat kontrak untuk memasang teknologi tersebut di Malaysia? Hmm...

HD kata: Masih berpendapat bola sepak tidak perlu menggunakan teknologi garisan gol.  

Comments

  1. Penggunaan teknologi garisan gol akan mencacatkan seni bolasepak..patut di biarkan begini sahaja.kerana bola sepak itu kejam.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tickets for Kuala Lumpur Masters Malaysia Super 100 2023 now available

Pelepasan cukai tambahan untuk pembelian alatan sukan, sewaan fasiliti sukan antara cadangan untuk Bajet 2024

From 'Mr P' to 'Kemelut Dalaman BAM': Four chapters of 'mesej Whatsapp layang'