Kimchi delight?


Two days before the FAM Congress, members of the Press receive this:

KENYATAAN AKHBAR YB DATO’ RAZALI HJ IBRAHIM

TIMBALAN MENTERI BELIA DAN SUKAN

SEMPENA LAWATAN KERJA KE SEOUL KOREA SELATAN

26-29 JULAI 2010

YB. Dato’ Razali Hj. Ibrahim , Timbalan Menteri Belia dan Sukan telah mengadakan lawatan kerja ke Seoul Korea Selatan dari 26 Julai hingga 29 Julai 2010. Lawatan turut di sertai oleh YBhg’ Dato’ Zolkples Embong Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara, YBhg. Dato’ Azzudin Ahmad, Setiausaha Agong Persatuan Bola Sepak Malaysia dan beberapa pegawai dari Kementerian Belia dan Sukan. Delegasi Timbalan Menteri Belia Dan Sukan ini telah mengadakan perbincangan dan melawat kemudahan yang disediakan di Korea Football Association, Korea National Sports University (KNSU), Seoul Physical Education School dan Taereung National Training Centre.

Antara perkara yang berfaedah yang boleh diambilkira dalam program pembangunan sukan di Malaysia yang telah dibincangkan semasa lawatan dan diputuskan seperti berikut:-

1. Lawatan ke Korea Football Association dan Korea National Football Academy di Poju, tempat di mana pasukan Olimpik Bawah 23 Tahun Korea berlatih sebelum perlawanan dengan pasukan negara. KFA mengikthtiraf dan memuji kemenangan 1-0 Pasukan Bawah 23 tahun negara ke atas Pasukan Olimpik Bawah 23 tahun Korea Selatan pada 25 Julai 2010 yang lalu dan akan mengkaji mengenainya. Dalam sesi perbincangan antara kedua belah pihak, banyak perkara yang diperolehi dan dipelajari. Aspek yang paling ketara ialah program pembangunan dan penyediaan pasukan bolasepak kebangsaan Korea Selatan memperuntukan perbelanjaan tahunan yang amat besar melebihi kira-kira 10 kali ganda peruntukan tahunan Persatuan Bola Sepak Malaysia. Malah jumlah untuk pembangunan bolasepak mereka juga melebihi bajet tahunan Majlis Sukan Negara (MSN).

2. Lawatan ke Korea National Sports University (KNSU) telah membuka lembaran baru dalam kerjasama dua hala di bidang sukan di mana pihak KNSU telah bersetuju untuk Menandatangani Perjanjian Dua Hala dengan Majlis Sukan Negara dalam bidang sukan di Kuala Lumpur dalam masa terdekat. Mereka juga membayangkan persetujuan untuk mengadakan pengajian berkembar (twinning) di mana Universiti Sukan mereka akan menubuhkan cawangan mereka di Malaysia yang mana akan dijadikan sebagai salah satu “Career Pathway” untuk atlet-atlet kebangsaan. Ini diyakini akan mewujudkan peluang lebih luas kepada atlet kebangsaan meneruskan kerjaya mereka dalam bidang akademik dan sukan disamping dapat terus menyumbang kepada peningkatan prestasi sukan Negara.

3. Dalam perkembangan berkaitan latihan Skuad Harimau Muda, YB Dato’ Razali Hj. Ibrahim menjelaskan bahawa terdapat 3 pilihan untuk dipertimbangkan. Antaranya menjalani kem latihan sepenuh masa di Slovakia dimana pasukan Harimau Muda akan bermain sebanyak 12 perlawanan bermutu dengan kelab-kelab Divisyen 1 Slovakia, berserta 4 perlawanan persahabatan antarabangsa bersama Negara-Negara jiran Slovakia. Kedua, “attachment training” bersama Korea Football Association dan Cardiff City Football Club manakala yang ketiga beberapa sesi latihan di luar Negara. Ketiga-tiga kaedah ini akan melibatkan kos yang hampir sama, namun keberkesanannya adalah menjadi pertimbangan utama kerana sasaran terdekat ialah untuk mempertahankan pingat emas di Sukan Sea Indonesia 2011 dan menjadikan penyertaan di Sukan Asia sebagai penanda aras kemampuan skuad bolasepak Negara. Keputusan tentang pilihan yang akan dibuat akan hanya dapat ditentukan selepas 31 Jul 2010, iaitu selepas Kongres FAM.

Pay your attention to the third paragraph.

HD says: (in a sarcastic tone) The timing couldn't have been better eh? Hmph!

Comments

Popular posts from this blog

Tickets for Kuala Lumpur Masters Malaysia Super 100 2023 now available

Pelepasan cukai tambahan untuk pembelian alatan sukan, sewaan fasiliti sukan antara cadangan untuk Bajet 2024

From 'Mr P' to 'Kemelut Dalaman BAM': Four chapters of 'mesej Whatsapp layang'