Harimau dijadikan sushi

UPDATE Feb 24, 11.34am: Tiger's tactics backfire.

---

Perit untuk kita mendengar tetapi itulah hakikat sebenar.

Pasukan Harimau Muda dibelasah 4-0 oleh pasukan Jepun dalam pertandingan pra-Olimpik di Stadium Nasional Bukit Jalil malam tadi.

Jurulatih Harimau Muda Ong Kim Swee akui banyak lagi yang perlu dipelajari oleh pemain-pemain muda negara. Kim Swee has dipuji kerana berani mengakui perkara sebenar.

Jurulatih Jepun Takashi Sekizuka pula kesal pasukannya tidak dapat menjaringkan lebih gol dan terpaksa berpuas hati dengan kemenangan tersebut.

Tidak perlulah kita terlalu ghairah dengan kemenangan di Sukan SEA mahupun AFF. Hakikatnya, kita masih ketinggalan jauh di belakang jika dibandingkan dengan pasukan yang terbaik di rantau ini.

Sampai bilakah kita akan terus tersisih daripada kelompok yang terbaik di rantau ini mahupun dunia?

HD kata: Renung-renungkan lah.

Comments

  1. selagi coach n player x cerdik dr segi taktikal, selagi tu la kite akan jd jaguh kampung..

    ReplyDelete
  2. STANDARD PASUKAN ASIA TENGGARA TAK BOLEH BERSAING DGN GERGASI ASIA PASUKAN SEKUAT THAILAND PUN SENTIASA KALAH.KITA HARUS MELAWAN PASUKAN2 BERPROFIL TINGGI (PASUKAN2 UTAMA ASIA) UNTUK PENDEDAHAN BIAR PUN KALAH TAPI MASALAH JUGA DIA ORANG TK NAK LAWAN PASUKAN YANG DI RANKING TERBAWAH MEREKA CONTOH SKUAD RAJAGOPAL TERPAKSALAH LAWAN PASUKAN TEMPATAN.... KESIAN


    PEMINAT SUKAN .PETEH GANU PETEH

    ReplyDelete
  3. La ni giliaq pak arab pula yang tunjuk belang.Harimau pun dah tua tak larat lagi tukaq labi2 pulak.

    ReplyDelete
  4. saya memerhatikan peningkatan kualiti bolasepak negara Malaysia sejak tahun 2009..

    saya antara yang berada di stadium ketika harimau malaya kalah. sudah melangkah sebegini jauh pun cukup untuk tahun ini dan boleh cuba untuk kelayakan olimpik akan datang..

    kita hanya pandai berkata "selagi coach n player x cerdik dr segi taktikal, selagi tu la kite akan jd jaguh kampung.." tapi pernahkah kita menyumbang sesuatu untuk kemajuan bolasepak negara kita sendiri???

    kita hanya pandai komen sahaja dan adakah kekalahan semalam membuatkan kita malu, perlu diingatkan bahawa kita antara negara yang berjaya mara ke kelompok 12 pasukan terakhir....

    walaupun kalah 10-0 saya tetap rakyat malaysia dan tidak malu dengan kekalahan semalam kerana kita kalah dengan antara pasukan terbaik dunia

    ReplyDelete
  5. Insanity = Doing the same thing over and over but expecting different results! We can discuss till the cows come home; but until and unless there is a paradigm shift in Malaysian sports; we will be sushi in many disciplines...

    ReplyDelete
  6. Selagi kepimpinan FAM diterajui oleh mereka2 yg Diraja ini..selagi tu lah skrip macam nie

    ReplyDelete
  7. Got a long way to go and have go back a long away back too. Got to start at Grassroot, not BJSS or Bandar Penawar. The idea of the MyKid Soccer was launch by MSN/KPM/FAM is a very good move. But again, are the program well monitored or the coaches at these centre get good deal according to their commitments. Are the 3 agencies working hand in hand to see there is no slip ups. The program is targeted to qualify for the U17 World Cup in 2017. Check this out, no point of talking about the present Tigers, lets look at the cubs.

    Save the Cubs to save the Tigers.
    KCNR

    ReplyDelete
  8. gafaro..sejak 2009 ko ikut perkembangan?..lmbtnye..aku sumbang duit utk g stadium tgk bola sbb aku x leh nk sumbang benda lain..jgn nak kate ko lg fans dr org lain..aku x malu kite kalah baper, siap dh expect akan kalah..aku bkn glory hunter, aku jz nk tgk team malaysia ade improvement..ok pas menang aff n sea games 2 kali berturut2, then what?..kene ratah lg?..pendedahan dh diberi, men kt slovakia..at least tnjk sket cerdik dlm permainan tu..nazmi yg x g slovakia lame2 tu pun cerdik..die sorang je cerdik main..nie x, defend dpt bola, bypass midfield, trus anta kt striker..sampai bile nk main camtu..owh sblm terlupe, masa org tergila2 ngan team myteam dlu siap boo pasukan malaysia, aku masih sokong pasukan malaysia time tu ye...

    -penyokong kl&malaysia sebelum 2009 lg-

    ReplyDelete
  9. I support Malaysia. Program pembangunan di peringkat remaja mula menunjukkan hasil. Perlu diperkemas lagi. Apa yang nampak sekarang, Piala Presiden+Sekolah Sukan->Harimau Muda B->Harimau Muda A(Liga S)+Pasukan Liga M->Harimau Malaya.

    ReplyDelete
  10. sori anonFeb 23, 2012 09:26 PM

    aku lupa nak complete ayat...

    aku tengok peningkatan bolasepak negara Malaysia kualiti telah meningkat mendadak sejak 2009.

    untuk mengatakan player tak cerdik atau coach tak pandai nak buat strategi apakata kita cuba bermain di liga daerah. player yang ada bukan tidak bijak tetapi pendedahan perlawanan kompetatif yang mereka main sepanjang tahun.

    seperti apa yang disampaikan oleh AnonymousFeb 23, 2012 10:56 PM... kita tunggu sahaja hasilnya nanti.

    pergi stadium dan menhabiskan beribu ribu ringgit untuk bersorak amat berbeza dari membelikan bola dan jersi, mendirikan tiang gol dan membuat garisan padang serta mengajar kanak kanak bermain bagaimana bermain bolasepak...

    itu sahaja terima kasih

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tickets for Kuala Lumpur Masters Malaysia Super 100 2023 now available

Pelepasan cukai tambahan untuk pembelian alatan sukan, sewaan fasiliti sukan antara cadangan untuk Bajet 2024

From 'Mr P' to 'Kemelut Dalaman BAM': Four chapters of 'mesej Whatsapp layang'